Kerja Kosong di PMNK - Perbadanan Muzium Negeri Kelantan

Jawatan Kerja Kosong di PMNK - Perbadanan Muzium Negeri Kelantan logo www.ohjob.info februari 2017
Applications are invited to qualified Malaysian citizens to fill the following position: -

1. Penolong Akauntan W29

DUE DATE:- 19 FEBRUARY 2017

Pemohon hendaklah menggunakan Borang PMNK 1 (Pin.1/2017) dengan bayaran RM2.00 yang boleh didapati di Pejabat Perbadanan Muzium Negeri Kelantan. Borang permohonan yang lengkap diisi beserta dengan dokumen-dokumen yang telah disahkan hendaklah di hantar kepada :

Pengarah,
Perbadanan Muzium Negeri Kelantan,
Jalan Hospital, 15000 Kota Bharu,
Kelantan Darul Naim.

Calon yang disenarai pendek sahaja akan dipanggil temuduga.

Sejarah Penubuhan

  • Perbadanan Muzium Negeri Kelantan telah ditubuhkan di bawah Enakmen Bilangan 6 Tahun 1975, dan dikuatkuasa pada 1 September 1976, mengikut Warta Kerajaan Kelantan – KN.P.U.26, bertarikh 26 Ogos 1976.
  • Sebelum wujudnya Enakmen ini, usaha penubuhan Muzium Negeri Kelantan dikelolakan oleh satu “Jawatankuasa Muzium Negeri” yang dilantik oleh Kerajaan Negeri Kelantan semenjak tahun 1952 lagi.
  • Sesuai dengan Enakmen Perbadanan Muzium Negeri Kelantan Bilangan 6 Tahun 1975 dan Undang-Undang yang berkaitan seperti Ordinan Benda Purba dan Harta Karun No. 14/1957 serta Akta Perlembagaan A704/111988, Perbadanan Muzium Negeri Kelantan telah diamanahkan dalam menentukan arah, perlaksanaan, tugas dan tanggungjawab.
  • Pada tahun 1980, beberapa orang kakitangan telah dilantik bagi menjalankan segala aktiviti Perbadanan Muzium Negeri Kelantan. Manakala pada 1 Januari 1981, pejabat sementara Perbadanan Muzium ini telah berpindah daripada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan ke Rumah Kerajaan, JKR 12.1, Kampung Sireh, Kota Bharu (sekarang berada dalam kawasan Kompleks Kota Darulnaim).
  • Pada bulan Mac 1981, kerja-kerja pembaikan dan pengubahsuaian Istana Jahar sebagai Muzium sementara telah dilakukan dengan kos sebanyak RM164,650. Pada 1 Julai 1981, muzium sementara mulai dibuka kepada orang ramai dari jam 10.00 pagi hingga 6.00 petang. Serentak dengan itu, pejabat sementara Perbadanan Muzium ini juga telah berpindah ke Istana Jahar.
  • Pada tahun 1991, sekali lagi Pejabat Perbadanan Muzium Negeri Kelantan telah berpindah ke bangunan lama Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB), dimana bangunan Istana Jahar telah dijadikan Muzium Adat Istiadat Diraja Kelantan dan bangunan lama MPKB dijadikan Muzium Negeri.

CLICK HERE FOR MORE INFORMATION


* Senarai Penuh Jawatan Kosong Yang Telah Dikemaskini (KLIK SINI)

Terima kasih kerana membaca dan menyemak Kerja Kosong di PMNK - Perbadanan Muzium Negeri Kelantan dan selamat memohon, semoga berjaya kami ucapkan, sila kongsikan kepada semua.


.